BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

rehlah di ipis ....

Saturday, October 23, 2010

Hari yang indah di sulami dengan kepenatan kerana pada sebelah malamnyer penat beriadah bermain badminton dengan roomate baruku ustaz apiz. hampir 6 round ak beraksi ... penat la siot nak ak habaq mai.. dah lama tak beraksi ....sakit tulang-tulang ak ... namun kepuasan bermain badminton memg boleh dikatakan terbaik...

pas main badminton,sampai bilik menyibukkan diri bermain dota. nie kali ke bape tah ak main ...namun boleh lah gak ak kira pakai jari tangan n kaki ak... hahahahah mainx2 dapat team ngn POLAND namun hampa kecundang.. takpe laa barux2 main... n then layan manga stream ...
n then tido...

sokx2 pagi terdengar kebisingan ...bising seb nak out g mandy dekatx2 areax2 nie ...first malas rase nyer nak p sb penat bermain tapi g la gak sb bukan selalu dapat peluang mcm nie ... siapx2lah ... pagix2 ak kene wt muka seposen depan HAFIZ KERING ...memujuk ikut kami ... Perghh lama gak nak pujuk die nie ...last die follow gak ...

kami bersiapx2 n follow dak KOS agama ... sb penganjur atur cara nie total dak agama.. tapi diorg tak kesah sb 2 kami hati kering kami p gak ...ramai gak follow namun AK n HAFIZ KERING jer yang bukan KOS AGAMA ..takpe laa ..mcm ak ckap tadi bukan selalu dapt peluang nie...

igtx2 jauh upenyer dekat jer ... tak tau lak ak ak kat snie ade kolam mcm 2.. pergh best siot ...
sampai kat sner terkjut AK sb ABGX2 SENIOR SEM 8 ade gak berendam dalam kolam 2 ... takpe la ak jenis tak kesah ..mandy jela ..

ok la ak dah banyak merapu nie ...senang citer tgk la gambar yang ade ....^_^

kolam tempat kami mandy manda

bersama bekas abg usrah ak

kami lah rider mandy manda

pict candid depan kolam

terbaik la pose

tutuplah keaiban saudaramu ^_^

Thursday, October 21, 2010

“Wahai sekalian orang yang mengaku berislam dengan lisannya dan iman itu belum sampai ke dalam hatinya. Janganlah kalian menyakiti kaum muslimin, janganlah menjelekkan mereka, jangan mencari-cari aurat mereka. Kerana orang yang suka mencari-cari aurat saudaranya sesama muslim, Allah akan mencari-cari auratnya. Dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah, niscaya Allah akan membongkarnya walau ia berada di tengah tempat tinggalnya.” (HR. At-Tirmidzi)

“Tidaklah Allah menutup aib seorang hamba di dunia melainkan nanti di hari kiamat Allah juga akan menutup aibnya.” (HR. Muslim).


Tahukah engkau bahwa manusia itu terbagi dua:


Pertama: Seseorang yang tertutup keadaannya, tidak pernah sedikitpun diketahui berbuat maksiat. Bila orang seperti ini tergelincir dalam kesalahan maka tidak boleh menyingkap dan menceritakannya, kerana hal itu termasuk ghibah yang diharamkan. Perbuatan demikian juga bererti menyebarkan kejelekan di kalangan orang-orang yang beriman. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

إِنَّ الَّذِيْنَ يُحِبُّوْنَ أَنْ تَشِيْعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِيْنَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيْمٌ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ

“Sesungguhnya orang-orang yang menyenangi tersebarnya perbuatan keji2 di kalangan orang-orang beriman, mereka memperoleh azab yang pedih di dunia dan di akhirat….” (An-Nur: 19)


Kedua: Seorang yang terkenal suka berbuat maksiat dengan terang-terangan, tanpa malu-malu, tidak peduli dengan pandangan dan ucapan orang lain. Maka membicarakan orang seperti ini bukanlah ghibah. Bahkan harus diterangkan keadaannya kepada manusia hingga mereka berhati-hati dari kejelekannya. Kerana bila orang seperti ini ditutup-tutupi kejelekannya, dia akan semakin bernafsu untuk berbuat kerusakan, melakukan keharaman dan membuat orang lain berani untuk mengikuti perbuatannya.

Saudara dan saudariku
muslimin dan muslimah …

Engkau mungkin pernah mendengar hadits Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam yang berbunyi:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا، نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ فيِ الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَاللهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيْهِ ...

“Siapa yang melepaskan dari seorang mukmin satu kesusahan yang sangat dari kesusahan dunia nescaya ALLAH akan melepaskan darinya satu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat. Siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkannya di dunia dan nanti di akhirat. Siapa yang menutup aib seorang muslim niscaya Allah akan menutup aibnya di dunia dan kelak di akhirat. Dan Allah senantiasa menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu menolong saudaranya….” (HR. Muslim )

tutuplah keaiban orang lain

Tuesday, October 19, 2010



Daripada An Nawas bin Sam'an RA, Nabi SAW bersabda: "

Kebajikan itu keluhuran akhlak sedangkan dosa adalah apa-apa yang dirimu merasa ragu-ragu dan kamu tidak suka jika orang lain mengetahuinya." (HR Muslim)

Kalau dibukakan segala dosa yang kita lakukan, tentu tidak akan ada sesiapa yang akan menghormati kita. Kalau Allah membuka segala dosa yang kita lakukan sembunyi-sembunyi baik dalam pandangan, pendengaran, perbuatan, ataupun lintasan hati, nescaya tidak akan ada pun manusia yang mahu memuji kita.
Pujian yang manusia berikan adalah atas zahir yang terlihat mata. Namun, kita tentu lebih mengenali diri sendiri dan lebih tahu bagaimana status kita.


Firman Allah:

"...Dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya maupun yang tersembunyi..." (Surah Al-An'am:151)


Allah Maha Penyayang dan Dia tahu betapa lemahnya kita. Lalu Dia menutup keaiban-keaiban kita sehingga kita mampu berjalan di tengah-tengah manusia tanpa rasa malu, sekalipun kita telah melakukan segunung dosa di belakang mereka. Namun, adalah sesuatu yang sangat takabur jika dengan Allah pun kita tidak berasa malu. Bukankah Allah mengetahui apa yang tidak diketahui oleh manusia lain tentang diri kita? Maka, setiap kali kita ingin melakukan dosa di belakang manusia, ingatlah bahawa ada Allah yang lebih patut kita rasa malu kepadaNya berbanding manusia.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA ia berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Seluruh umatku akan diampuni dosa-dosa kecuali orang-orang yang terang-terangan (berbuat dosa). Di antara orang-orang yang terang-terangan berbuat dosa adalah seseorang yang pada waktu malam berbuat dosa, kemudian di waktu pagi ia menceritakan kepada manusia dosa yang dia lakukan semalam, padahal Allah telah menutupi aibnya. Ia berkata, "Wahai fulan, semalam aku berbuat ini dan itu". Sebenarnya pada waktu malam Tuhannya telah menutupi perbuatannya itu, tetapi justru pagi harinya ia membuka aibnya sendiri yang telah ditutupi oleh Allah." (Muttafaqun ‘alaih HR Bukhari dan Muslim).



Apabila Allah telah menutup keaiban kita, janganlah pula kita yang membukanya. Setelah selesai dosa sembunyi-sembunyi kita, janganlah diceritakan kepada orang lain. Oleh itu marilah bersama menjaga keaiban diri kita . renungilah dan selamat beramal ^_^

jangan bersedih ^_^

Monday, October 18, 2010




Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangisan:

· Menangis kerana terlalu sedih.

· Menangis kerana terasa hina dan lemah

· Menangis untuk mendapat belas kasihan orang

· Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis

· Menangis orang munafik - pura-pura menangis

· Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati

· Menangis kerana rasa takut

· Menangis kerana cinta

· Menangis kerana gembira

· Menangis kerana menghadapi penderitaan.


Air mata yang tiada di tuntut:


· Janganlah menangis kalau tidak tercapai cita-cita. Bukankah Tuhan yang telah menentukannya.

· Janganlah menangis kerana cinta tidak berbalas, mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.

· Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.

· Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.


Simpanlah air mata-air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah S.W.T.

Serulah air mata itu dari persembunyiannya di balik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.


Begitu Indahnya Untuk Dikenang

Saat Kamu Masih Mengejar Cintaku

Begitu Manisnya Tangismu Untuk

Memohon Hadirku Kedalam Hidupmu

Reff :

Katamu Kau Tak Akan Tinggalkan Aku

Sakiti Aku Lukai Aku

Tapi Kau Ternyata Tinggalkan Aku

Sendiri…

Katamu Kau Tak Akan Pernah Duakan

Hatimu… Cintamu…

Kemana Perginya Kamu Yang Dulu

Yang Maunya Selalu Dekat Dengan Aku

Kemana Perginya Cinta Yang Dulu

Yang Pernah Kau Tikam Ke Dalam Jantungku

Uwoo..Ooo..Ooo

Reff II:

Katamu Kau Tak Akan Tinggalkan Aku

Lukai Aku sakiti Aku

Tapi Kau Ternyata Tinggalkan Aku

Sendiri…

Katamu Kau Tak Akan Pernah Duakan

Hatimu… Cintamu…

senyum ^_^

Sunday, October 17, 2010




senyumlah anda selagi anda mampu. Melalui senyumanlah orang yang marah mnjdi lembut. melalui senyumanlah segala penyakit akan sembuh dan melalui senyumlah dapat mendatngkan kebahagiaan kepada seseorng.




hadirkan lah senyum dalam setiap diri kamu. Jagnlah simpankan senyuman kamu yang begitu bermakna . Senyuman kamu yang bisa mengegar lautan mahupun daratan di dunia ni.

senyumlah selagi ada kemampuan kerana senyum itu lah yang menghadirkan cinta, senyum itu lah yang menwujudkan kasih sayang, melalui senyumlah keburukan menjadi kebaikan.
senyum itu juga salah satu ibadah. hanya dengan bersenyum kita dapat pahala . oleh itu senyumlah. Walaupun kadang kala senyum kita itu senyum hayalan semata-mata . namun senyum lah selagi termampu ^_^


Justin Bieber U Smile Lyrics

Oh
Yeah
Mmmm

I’d wait on you forever and a day
Hand and foot
Your world is my world
Yeah
Ain’t no way you’re ever gon’ get
Any less than you should
Cause baby
You smile I smile (oh)
Cause whenever
You smile I smile
Hey hey hey

Your lips, my biggest weakness
Shouldn’t have let you know
I’m always gonna do what they say (hey)
If you need me
I’ll come right there
From a thousand miles away
When you smile I smile (oh whoa)
You smile I smile
Hey

Baby take my open heart and all it offers
Cause this is as unconditional as it’ll ever get
You ain’t seen nothing yet
I won’t ever hesitate to give you more
Cause baby (hey)
You smile I smile (whoa)
You smile I smile
Hey hey hey
You smile I smile
I smile I smile I smile
You smile I smile
Make me smile baby

Baby you won’t ever work for nothing
You are my ins and my means now
With you there’s no in between
I’m all in
Cause my cards are on the table
And I’m willing and I’m able
But I fold to your wish
Cause it’s my command
Hey hey hey

You smile I smile (whoa)
You smile I smile
Hey hey hey
You smile I smile
I smile I smile I smile
You smile I smile
Oh

You smile I smile

You smile I smile

Karena Ku Cinta Kau

Saturday, October 16, 2010



Adakah ak layak mengutarakan tentang cinta. ak tau ak bukannya manusia yang sempurna terdapat banyak cacat celanya dari atas hingga ke bawah ,dari dalam hingga kan luaran. namun ak juga mempunyai hati dan perasaan yang mana ada juga pada setiap manusia yak nie perasaan utk bercinta.



cinta sejati ialah kasih Tuhan pada hambaNya. Kasih murni ialah kasih ibu bapa kepada anaknya, KASIH saudara masa berada,KASIH sahabat masa binasa. KASIH suami isteri sepenanggungan. KASIH orang menaruh harapan. Setiap orang pernah merasa cinta tapi tidak semua dapat merasai cinta. Setiap orang pernah bercinta tetapi tidak semua mampu mengecapi kebahagiaan.



cinta pertama adalah kenangan. cinta kedua adalah pengajaraan dan cinta yang seterusnya adalah satu keperluaan kerana hidup tanpa cinta bagaikan masakan tanpa garam. lantaran itu bajailah cinta yang dianugerahkan itu sebaik-baiknya agar senantiasa mekar dan wangi setiap musim.

bercintalah dengan pelajaran, bertunanglah dengan mengulangkaji,berkhawinlah dengan peperiksaan dan berbulan madulah dengan kejayaan.

cinta monyet ialah cinta keanak-anakan. cinta palsu adalah sekadar basi-basi. cinta materialistik merosakkan jiwa. dan cinta yang sejati ialah cinta yang menghasilkan cita-cita yang luhur dan abadi.

Berkasih sayang adalah suatu akhlak yang mulia. oleh itu semai dan bajailah rasa kashih sayang dan cinta terhadap sesama insan ,lebih-lebih lagi terhadap ALLAH SWT kerana ALLAH terlalu kasihkan hambaNYA lebih daripada seorang ibu mengasihi anknya.


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Ya Allah…

Seandainya telah Engkau catatkan…

Dia milikku tercipta buatku…

Satukanlah hatinya dengan hatiku…

Titipkanlah kebahagiaan antara kami…

Agar kemesraan itu abadi…

Ya Allah…

Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…

Seringkanlah kami melayari hidup ini…

Ketepian yang sejahtera dan abadi…

Maka jodohkanlah kami…

Tetapi Ya Allah…

Seandainya telah Engkau takdirkan

Dia bukan milikku…

Bawalah dia jauh daripada pandanganku…

Luputkanlah dia dari ingatanku…

Dan periharalah aku dari kekecewaan…

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…

Berikanlah aku kekuatan…

Menolak bayangannya jauh ke dada langit…

Hilang bersama senja yang merah…

Agarku sentiasa tenang…

Walaupun tanpa bersama dengannya…

Ya Allah yang tercinta…

Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu…

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan

Adalah yang terbaik untukku…

Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…

Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…

Ya Allah…

Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…

Di dunia dan akhirat…

Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini…

Jangan Engkau biarkan aku sendirian…

Di dunia ini mahupun di akhirat…

Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran…

Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…

Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…

Ke jalan yang Engkau redhai…

Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah…

Ya Allah…

Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat…

Dan periharalah kami dari azab api Neraka…

Amin…amin…Ya rabbal ‘aalamin.



Once : Karena Ku Cinta Kau

Friday, October 15, 2010

HAYATILAH LIRIK LAGU INI,SEMATKANLAH DALAM HATI ^_^

Once – Karena Ku Cinta Kau

Jika ada yang bilang ku lupa kau
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku tak setia
Jangan kau dengar

Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Karena kau yang aku inginkan

Bila ada yang bilang ku tak baik
Jangan kau dengar
Bila ada yang bilang ku berubah
Jangan kau dengar

Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau
Kau..


Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau
rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Ku pastikan yang terbaik yang bisa ku lakukan
Tuhan pun tahu ku cinta kau

Jika kau tak percaya pada ku
Sedihnya aku
Jika kau lebih dengar mereka
Sakit hatiku

Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Kau tahu ku slalu ingin denganmu
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Ku pastikan yang terbaik yang bisa ku lakukan
Tuhan pun tahu ku cinta kau
Kau..

SAHABAT...



Permulaan harix2 ku dipenuhi dengan kenangan bersama manusia yang ada pelbagai ragam ,tingkah laku ,perasaan , dan macam lagi ...
golongan manusia ini adalah kadang kala menjadi peneman sewaktu suka dan duka... golongan yang mempunyai kekuatan utk memberi kata-kata semangat bagi ak menempuhi dugaan sebagai manusia di dunia ini.
tanpa mereka ak ibarat lilin tanpa nyalan apinya.
kehidupan ku ibarat tin kosong tanpa isinya .
merekalah peneman hidup ku
dan merekalah

SAHABATKU...

"Walking with a friend in the dark is better than walking alone in the light".

Helen Keller



Sahabat dunia & akhirat ^_^

Sahabat homeroomku ^_^

Sahabat kelas sewaktu MRSM ^_^

Sahabat "BAKAL GURU "^_^


Brothers : Teman Sejati

Brothers

Teman Sejati

Selama ini
Kumencari-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini
PadaMu Illahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui

Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi
KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita

Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...

KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita

gud morning....

Tuesday, October 12, 2010

huh bagun awal ak arinie smata x2 nak menyiapkan kerja yang patut nyer ak siapkan ...
arrgghhh .... anywhere kerja pun dalam pmbikinan jadi tak adape masalah sbnrnya ...
hope today is my day .... (harap jela ^_^ )...
k chaiyok arif !!!!

auuuwww!!!

fuhhh .... arinie ari pening ak ...pagix2 ak dah gelabah mcm beruk dapat hamper...( beruk dapat hamper ??? )...mane tak nyer ....graph kepunyaan shera nabila telah ak" ilang" kan ... pagix2 ag ak dah pegi kelas ...selalunyer kul 7.30 baru ak g tapi arinie perghh ...awal sesgt ...kul 7 mcm 2...actly semalam ak dah check kat beg tapi tak jumpa ..i2 ak bertekad g kelas awal utk cari graph 2 laaa ...lastx2 ak sampai sane ..habuk pun tarak... tapi selamat la shera baik sikit ari nie ...clau tak mati la ak ke maki hamun.....

kelas berpindah dari sp1 ker kelas bm 3.o7...huh alhamdulilah mood puan baik ...kami pagi 2 mendengar persmbhan pwerpoint oleh daK kelas kami ..n then mase 2 gak kami actly tgh gemntar sb pas nie kami kene jadi "pengcara majlis " bergetar lutut nie mennatikan saat tibanye ...

lastx2 masa puan siti dah habis ...terus g ker mase puan zawiyah ...kat kelas kami menanti dengan penuh kesabaran ...lastx2 puan tak masuk sb kesilapan teknikal biro bm ...hahahaah lastx2 puan tepon n marah ...tapi yang dasytnyer ak lak yang kene ..namun smua undercontrol ..hhehehhe

n then mase yang di nantikan ..iaitu wktu lecture kesygng kami ... tuan haji puzi...ketibaaan die dikelas menyebabkan smua terkaku kerana tuan haji puzi sdang teruk disebbakan kemungkinan saraf nyer ..namun sekunk mjdi permainan minda DR dan anak muridnyer ... macm ne penyakit sebegini menjadi...di kelas die hanya berckap tentang ekonomi dan sewaktu dengannyer....
tgh die tgh melecture die ade selitkan cerita die kene penyakit nie ...

tuan haji puzi bagitau yang die kene adalah disbbkan duduk terlampau lama dan mnpngaruhi saraf nyer ..namun i2 smua andaian sematax2 namun apa yang menarik perhatian ak dan apa yang ak ingin highlight kan ialah kecdraan die amali adalah hampir dengan ak ..dari apa yang di crita kan smua nie adalah disebabkan cara hidupnya yang terlalu aktif..terdengar perkataan i2 ak tergamam kerana ak boleh dikatakan seorang yang aktif dan ak berfikir adakah penyakit ak nie gak ada persamaan dengan tuan haji puzi ???? hurmm biaqkan 2 menjadi tanyer...@_@????


mencari dan masih mencari

Monday, October 11, 2010

hatiku tibax2 terhiba dan terkelu ... dalam kegembiraan terdapat kesedihan ...
hati ku sering berdolak dalik ... sering kali tidak tetap pendirian ku ... ak cube dan terus mencube.

namun ak merasakan kegagalan di hatiku ...ak mahukan perubahan yang mana ak tau i2 sebenarnya bek utk ak ...ramai yang berkata "jadilah diri sendiri " ....namun apabila ak pkirx2kan balik adakah ak layak menjadi diriku yang sebnarnya ...adakah itu jalan yang sebnarnya ... ak masih mencari dan sampai skunk ak masih mencari... namun sampai bilakah ak boleh teruskan pencarian ak nie tanpa ak tahu penghujungnya ...

setiap detik dan saat ak mahukan perubahan walaupun kadangx2 ak sedar ak hanyalah bertopeng sahaja ...ak mahu perubahan ...hanya siapa yang mengenal diriku sahaja yang tahu siapakah ak ...
ak sentiasa cube melarikan diriku ini jauh dari memori ak yang lalu ... ak tak mahu menanggung segala kepritan dan bebanan yang penah ak lalui ...

ak sedih sagt ... mybe apa yang berlaku pada ak sekunk nie mungkin balasan pada yang MAHA PENCIPTA kepada ak .... ak sedar kematian itu satu kepastian ...dan ak sedih apabila ak mengenang kembali kisah x2 ak yang lalu ...

sering kali ak memikirkan sekiranya ak tidak ada lagi ...adakah ak layak masuk ke tempat yang ak idamkanx2 ... masih banyak perkara yang bermain di minda ku ...

ak tahu kenang lalu biarkan lalu ...biaqkan jadi sejarah dalam hidup ak ...ak akan cube dan terus mencuba untuk mencari dan terus mencari....^_^

sabar wahai teman ^_^

Saturday, October 9, 2010






Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quranul Karim Yang berm

aksud : "Wahai orang-orang yang beriman minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang,sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar"(153.)

Secara umumnya kita semua maklum apa itu yang dikatakan sabar.Tidak perlu kita menta'rifkannya secara terperinci.Bukan sekali dua sifat yang mulia ini kita temui di dalam kitab suci Al-Quran dan juga hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

Malahan setiap ketika kita mengucapkannya kep

ada teman-teman kita atau sesiapa sahaja bila mana mereka ini ditimpa oleh sesuatu perkara yang tidak diingini .Hatta terhadap diri kita sendiri pun sifat ini akan terlintas di hati bila perkara yang sama berlaku terhadap diri kita.Secara kesimpulannya sifat ini merupakan salah satu sifat yang dihimpunkan di dalam sifat-sifat " Mahmudah" .


Banyak hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang menceritakan kepada kita betapa ganjaran,kelebihan dan kebaikan yang Allah s.w.t. anugerahkan kepada hambanya apabila sifat ini dapat ditakluki secara sempurna yang mungkin.Sebagaimana terdapat hadis Rasulullah s.a.w.yang menyatakan kebaikan sabar ini sebagaimana sabdanya : Yang bermaksud : Bersabar terhadap perkara yang dibenci itu terkandung di sana kebaikan yang banyak .

telah bersabda Nabi s.a.w. kepada Ibnu Abbas radhiallahu anhu : Sememangnya sifat ini Allah s.w.t.telah membekalkan kepada setiap hambanya samada yang mukminnya mahu pun yang kafirnya. Pokoknya penguasaan sifat sabar ini sehingga ke tahap mana kita sebagai makhluk Allah s.w.t.sudah tentu tidak mampu untuk mengukurnya kecuali Allah s.w.t. yang Maha .