BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

alhamdulilah ^_^"

Monday, December 27, 2010

Bersyukur ke hadrat ALLAH kerana membenarkan insan nie hidup ag pada arinie..setelah penat hampir sebulan berada di rumah kerana kecelakaan namun itu tidak mematahkan semangt ak. hari silih berganti .akhir smpai jugak ke hari perkahwinan akak ak . Dalina N ahmad tajuddin.. bermula 24 aribulan sehingga 26 haribulan perkhwinan itu berlangsung.. bermula ari akad nikah pada ari jumaat yakni pada pukul 5.30 ptg termeterai laa kisah pencintaan antara AHMAD TAJUDDIN dan DALINA.

suasana riuh rendah bisae laa owg wt kenduri gotong royong .. ak pun rase kan keseronokan bergotong royong berbanding dengan catering punyer ..kerana kat snie laa ak mula rapat dengan sepupux2 ak ,saudara mara ak ..ak berharap time ak t InsyaALLAH dapt dijalankan secara bergotong royong. ( inysaALLAH jika umor ku masih panjang )..aduih! dah penat menaip jadi gambar jela menjadi pemenuh ruang di blog ak nie ..jom saksikanla ^_^

Dirumah ku ( sewaktu bersanding )

selamat pengantin baru ^_^


diriku ^_^

ibu ku with anaknyer


habis la gemok laa pengantin t

ibu N ayah


Di sebelah lelaki ^_^

juru camera terlebih terlatih

pengantin oh pengantin

belah ipoh ^_^

mengcopy dari blog dak hanum ^_^

Sunday, December 26, 2010

Menjadikan Tuhan sebagai cinta agung adalah jaminan kebahagiaan dan keselamatan hidup dunia dan Akhirat.Roh semulajadi manusia ingin disayangi dan menyayangi, ingin dikasihi dan mengasihi serta ingin dicintai dan mencintai. Perasaan sayang manusia tiada terhad sesama insan semata tetapi meliputi semua makhluk sama ada yang bernyawa sayang pula diberi hanya sesama manusia, tidak kepada benda. Ini yang membezakan di antara 'sayang' dengan 'kasih sayang'. Manakala perasaan cinta pula walaupun tidak salah diberikan sesama makhluk tetapi cinta paling agung hanya layak diberikan untuk Tuhan.

Menyintai atau ingin dicintai oleh manusia bukanlah kemuncak cinta atau cinta agung, kerana cinta sesama manusia tidak kekal. Paling lama sekadar tempoh masa kita masih hidup. Bahkan sering berlaku dalam sebahagian perjalanan usia kita lagi, iaitu sebelum kita mati, cinta itu telah pudar atau terungkai sama sekali. Cinta yang diagung-agungkan dan dipuja-puja itu hancur berkecai.

Di sini barulah kita sedar bahawa cinta kepada makhluk atau cinta daripada makhluk bukanlah cinta yang hakiki atau sejati. Itu hanya cinta sementara waktu. Kita sahaja yang menyangka cinta itu sejati dan sampai ke hujung. Rupa-rupanya dalam perjalanan umur, cinta kita kepada orang lain atau cinta orang lain kepada kita, dengan sendirinya dia ataupun kita sendiri yang mengungkainya semula atas sebab-sebab yang berrnacam-macam.

Oleh kerana itulah, mencintai makhluk selalu mengecewakan kita sekalipun bukan satu kesalahan. Jadi jangan meminta, menagih atau mengharapkan sangat untuk mencintai manusia atau dicintai oleh manusia walaupun ia tidak salah. Cinta itu tidak abadi.

Sebaliknya berilah dan terimalah cinta yang kekal abadi. Itulah cinta agung namanya. Iaitu cintakan Allah yang Maha Agung. Inilah cinta yang hakiki, yang sejati, yang kekal abadi dan membawa kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di Akhirat.

Cintakan Allah ini tiada tandingan dan bandingannya. Cinta ini jika berjaya diperolehi adalah cinta yang paling memuaskan dan menenangkan. Buahnya paling menghiburkan dan paling membahagiakan. Tetapi malangnya cinta yang hakiki dan agung ini jarang orang ambil perhatian. Jarang orang memburunya seperti cinta-cinta murahan yang lain. Mungkin daripada jutaan manusia, hanya seorang yang memburunya.

Kalau seseorang itu telah mencintai Allah, walaupun seluruh makhluk memusuhinya atau membencinya, namun dia tetap mendapat kebahagiaan dan ketenangan. Sebalikriya cinta kepada makhluk tidak akan membawa manusia kepada kebahagiaan sejati dan kekal abadi, selagi cinta hakiki lagi agung daripada Allah itu tidak dimiliki. Sebab itulah orang yang beriman dengan Allah dan mentaatiNya sentiasa tenang walaupun di dalam kesusahan dan ujian.

Oleh yang demikian, kalau kita tidak dapat memiliki cinta daripada manusia, usahlah bersedih hati kerana cinta itu tidak abadi. Pun tidak hakiki dan sejati. Kalau begitu, cari dan burulah cinta yang agung, iaitu Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Beruntungnya sesiapa yang menjadikan Tuhan sebagai cinta agungnya.

Sesiapa yang menjadikan Tuhan sebagai cinta agungnya, amat beruntunglah hidupnya di dunia dan Akhirat. Di antara keuntungan yang diperolehinya ialah:

1.Tiada kecewa

Seseorang itu tidak akan kecewa dalam percintaannya merebut cinta agung. Seandainya semua makhluk di bumi dan langit berlumba-lumba merebut cinta Tuhan, tidak ada siapa yang akan kecewa bahkan Maha Kuasanya Tuhan dapat membalas cinta semua makhluk-makhlukNya serentak dari yang sekecil-kecilnya hinggalah yang sebesar-besarnya. Tiada siapa yang akan kecundang dan kecewa dalam perebutan mencari cinta agung.

2.Tiada saingan

Tidak akan berlaku saingan, pertarungan, permusuhan atau peperangan dalam mencari cinta Tuhan. Sebaliknya dalam perebutan mencari cinta dunia sama ada cinta manusia, biasanya akan berakhir dengan permusuhan dan akan ada yang kecewa dan menderita.

3. Mendapat ketenangan dan kebahagiaan

Mendapat cinta Tuhan akan membuahkan ketenangan, kedamaian, keamanan dan kebahagiaan yang hakiki. Jiwa lapang, hati senang dan tenang. Bahkan kesengsaraan, kesakitan atau penderitaaan dalarn usaha meraih cinta agung itu pun sudah merupakan sebahagian daripada kebahagiaan. Kadangkala hati resah, cemas dan bimbang apakah cintanya terhadap Tuhan itu berbalas. Dalam keresahan cemas dan bimbang itu terubat pula dengan keyakinan bahawa Tuhan itu Maha Luas RahmatNya. Maka di situ pula bertambah lagi ketenangan. Sesekali terasa diri lemah, dhaif dan lalai, tertebus pula dengan pengaduan serta bermanja-manja dengan Allah SWT yang Maha Pengasih. Bertambah pula mendalamnya rasa kehambaan. Sebaliknya merebut cinta dunia akan menimbulkan keresahan dan tiada ketenangan di jiwa. Walaupun dunia yang dicintai itu sudah ada di tangan, namun fikiran masih kusut.
Mereka yang gagal mendapat dunia yang dicintai dan diburunya itu pula sudah rarnai yang sakit jiwa dan berputus asa. Bahkan ada yang sanggup bunuh diri kerana kecewa dalam percintaan yang tidak kekal itu.

4. Dapat kawan dan perpaduan

Bersama-sama mencari Tuhan membawa manusia berukhuwah dan berkawan. Walaupun manusia itu dari berlainan latar belakang, bangsa, pangkat, kedudukan malah jika pernah menjadi musuh sekalipun, namun di dalam perjuangan merebut cinta Tuhan, secara automatik setiap hati manusia itu akan terikat satu sama lain. Kerana masing-masing sedang dalam perlumbaan mencari cinta yang satu iaitu cinta yang hakiki. Sebaliknya pertarungan dalam merebut cinta dunia akan mengakibatkan ukhuwah dan persahabatan makin jauh dan terbarai. Akhirnya akan membawa kepada pecah belah dan permusuhan.

5. Menghilangkan mazmumah

Mencari cinta Tuhan dapat membantu menghilangkan mazmumah. Mazmumah adalah sifatsifat keji yang terdapat dalam diri manusia seperti hasad, dengki, sombong, ego, tamak, gila dunia dan lain-lain. Mazmumah dapat merosakkan segala kebahagiaan dan ketenangan di dalam jiwa seseorang insan. Perlumbaan mencari cinta Tuhan adalah salah satu proses paling berkesan dalam usaha seseorang manusia meruntuhkan mazmumah di dalam jiwa.

Sebaliknya, merebut cinta dunia akan menebalkan mazmumah. Hasad dengki pasti akan berlaku dan ia bagaikan siraman baja yang menyuburkan lagi pohon mazmumah dalam diri manusia.

6. Disenangi oleh orang

Mengejar cinta Tuhan orang akan suka dan rasa senang. Tiada siapa yang akan rasa tercabar atau tergugat dalan pertarungan merebut cinta Tuhan Orang yang berusaha merebut cinta agung akan disenangi semua makhluk. Manusia senang dan sayang padanya dan para malikat juga turut mendoakannya Kerana makin ramai yang merebut mencintai Tuhan, semakin mendorong kepada tercetusnya keamanan, ketenangan dan kebahagiaan.
Sebaliknya di dalam sesuatu pertarungan atau perebutan lebih-lebih lagi perebutan cinta dunia, ramai yang tidak senang dan makin dibenci orang. Semakin sengit perebutan dunia, makin bertambahlah huru-hara dan porak-peranda hidup.

7. Tidak akan kesepian atau keseorangan

Memburu cinta Tuhan tidak akan keseorangan dan kesepian. Biarpun tiada kawan bersama, kita tidak akan rasa kesunyian dan ketakutan kerana Tuhan yang menjadi cinta agung sentiasa ada bersama. Malah Tuhan bukan sekadar boleh memerhati, bahkan boleh menjaga dan melindungi kita. Malah di waktu kita tidur, di kala kekasih yang paling hampir dan paling kita cintai pun tidak mampu untuk menjaga kita. Tuhan boleh menjaga dan mengawal kita kerana Dia tidak tidur.

Meletakkan cinta dan harap pada Tuhan akan membuatkan hati sentiasa rasa tenang dan selamat kerana kita tahu bahawa kita berada di dalam kawalan dan penjagaan satu Zat yang Maha Agung lagi Berkuasa. Sebaliknya, manusia yang menyandarkan diri kepada cinta selain Tuhan, belum tentu makhluk yang dicintainya itu dapat mendampinginya sepanjang masa lebih-lebih lagi menjadi pelindungnya setiap masa.

8. Jalannya luas dan selamat.

Mengejar cinta Tuhan jalannya luas, lapang, selamat dan menyelamatkan, manakala mengejar cinta dunia jalannya sempit, himpit-menghimpit serta memudharatkan. Begitulah beruntungnya sesiapa yang menjadikan Tuhan cinta agungnya dan malang sekali bagi sesiapa yang memburu cinta selain Tuhan.

Memburu cinta selain Tuhan dua kali malang Masa berjalan begitu laju. Tidak pernah berhenti walau sedetik. Ertinya begitu laju umur kita meningkat, setiap detik umur kita meninggalkan kita. Setiap detik umur kita berkurang. Tetapi hakikat ini jarang kita rasai. Setiap detik, kita makin jauh meninggalkan dunia dan setiap detik jugalah kita makin dekat menghampiri Akhirat. Kalaulah kita cintakan dunia, maka apa yang kita cintai itu makin hail makin jauh terpisah dari kita. Sedangkan Tuhan yang tidak pernah kita cinta makin dekat dengan kita. Alangkah malang dan terseksanya jiwa terpaksa meninggalkan apa yang kita suka dan cinta. Bertambah malang dan terseksa lagi apabila kita akan berhadapan dengan Tuhan yang tidak pernah kita cinta sepanjang hayat kita. Ertinya kita pergi ke Akhirat, mengadap Tuhan tanpa membawa apa-apa. Yang kita cinta hendak ditinggalkan, manakala yang tidak kita cinta, akan berhadapan dengan kita. Maka kita akan berhadapan dengan dua kali penderitaan, iaitu meninggalkan yang kita cinta, hendak bertemu Tuhan.

Roda umur kita makin laju ke hadapan. Dunia yang kita cinta makin jauh kita tinggalkan sedangkan Tuhan yang sepatutnya kita cinta masih jauh dari kita. Aduh, malang sekali nasib kita di sana, negara yang kekal abadi. Kenapa Tuhan perlu dijadikan cinta agung? Setiap makhluk perlu menjadikan Tuhan sebagai cinta agungnya kerana terialu banyak nikmat dan kasih sayang yang Allah limpahkan kepada makhlukNya. Kasih sayang Allah pada makhlukNya boleh dilihat dari dua sudut. Pertama dari sudut ilmu dan kedua dari sudut realiti yang berlaku dalam kehidupan seharian.

i. Dari sudut ilmu
Banyak ayat Quran dan Hadis yang memperlihatkan kasih sayang Allah pada hamba-Nya. Di atas kasih sayang Tuhan itu, wajarlah seorang hamba itu meletakkan cinta agungnya hanya kepada-Nya.

ii. Di sudut realitinya
Dalam realiti kehidupan manusia, kita wajib meletakkan cinta agung kepada Tuhan yang Maha Agung supaya dengan itu kita akan mendapat ketenangan yang agung di dunia dan Akhirat. Ini kerana:

a) Allah itulah Tuhan yang mencipta dan menghidupkan kita serta menjadikan seluruh isi dunia ini untuk kita gunakan, cuma jangan sampai menyalahgunakannya.

b) Dia jugalah Tuhan yang menjadikan Akhirat sebagai tempat tinggal kita yang abadi selepas mati. Dan jika kita beriman dengan-Nya, menyembah dan mentaati-Nya serta berbuat balk seperti yang Dia kehendaki; bukan seperti yang kita kehendaki, maka kita akan ditempatkan di dalam Syurga yang nikmatnya tidak dapat kita bayangkan di dunia ini. Tetapi kalau berlaku sebaliknya, maka azab NerakaNya pula yang akan ditimpakan kepada kita yang mana tidak dapat digambarkan penderitaannya. Mudah-mudahan Allah melindungi kita dari azab yang dahsyat dan pedih ini.

c) Allah jualah yang menciptakan suami untuk berhibur, isteri untuk bersenang-senang dan anak-anak sebagai cahaya mata penyejuk hati. Kalau begitu mengapa kita tidak mencintai Allah, Tuhan yang mengurniakan kita suami, isteri dan anak-anak itu?

d) Sewaktu kita diuji oleh kesakitan maka Allahlah yang menyembuhkan. Diberi kelegaan daripada kesakitan yang kita alami. Dikurniakan ketenangan dan kesabaran ketika berhadapar dengan kesakitan dan kesusahan. Disembuhkan selepas sakit bukankah merupakan satu nikmat Tuhan yang wajib disyukuri?

e) Allah jualah yang memberi rezeki yang tidak terhingga banyaknya yang mana dengan itulah kita dapat makan, minum, berpakaian dan lain-lain. Maka dengan itu selamatlah kita dari lapar, dahaga, telanjang dan sebagainya.

f) Kalau ada masalah atau ujian hidup, kepada Allahlah kita minta penyelesaian. Setiap hamba merasakan dia mempunyai tempat untuk mengadu dan berharap. Ada satu zat yang Maha Agung yang mana setiap hamba boleh menyandarkan segala harapan pada-Nya. Harapan itu pun sudah cukup melegakan. Itu pun sudah memadai untuk menjadikan kita manusia yang tidak berputus asa dan kecewa, harapan ini akan mengurangkan tekanan jiwa.

g) Allah menjadikan manusia sebaik-baik makhluk. Lebih mulia dan sempurna dari haiwan, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain. Malah manusia yang bertaqwa lebih mulia dari para malaikat. Manusia dikurniakan akal fikiran yang mana dengannya manusia dapat ilmu dan mampu menguasai makhluk lain walau sebesar dan sekuat mana pun makhluk itu.

h) Allah jugalah yang menggilirkan malam dan slang agar manusia dapat berehat dan bekerja sesuai dengan fitrah semulajadi manusia.

Cukuplah sekadar itu senarai nikmat-nikmat yang besar yang kita terima dari Tuhan. Sebenarnya banyak lagi nikmat Allah pada kita yang kita tidak mampu kita hitung, seperti firman Allah:"Jika kamu ingin menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya."

Berdasarkan hujah-hujah di atas maka sewajarnyalah kita mencintai Allah iaitu dengan cara beriman dan menyembahNya sepertimana yang Dia mahu, bukan sepertimana yang kita mahu. Seterusnya mentaati perintah dan menjauhi laranganNya

alhamdulilah ^_^

Monday, December 20, 2010





bersyukur ku kehadrat illahi kerana memberi peluang untuk ku bernafas ag di hari yang begitu indah dan disinari oleh sinaran mentari yang membuat semua jiwa terkedu dan memberi peluang kepda hidupan untuk meneruskan kehidupan mereka dengan sempurna ...



alhamdulilah sudah genap sebulan diriku memakai kasut bersimen ..kini daku sudah bebas dari memakai kasut bersimen itu ...pada mulanya perjalanan daku begitu tidak lancar selepas membuang kasut bersimen itu dari kehidupan daku namun daku tidak pernah mengnal erti kekalahan ak mencube dan mencube dan terus mencube ... ak mahu berlari semula ..mahu berjalan semula melihat keindahan panorama ciptaan ALLAH YANG MAHA ESA ...sakit perit ak telan sedalamnyer... hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI sahaja yang tahu kesakitan daku sama ada dalam mahupun luaran.. ak mencube sedaya upaya ku walaupun ku tau betapa peritnyer namun ak cube tnpa putus asa ..


ak tau semua nie adalah kerana dosa-dosa ak masa lalu .. smua nie adalah balasan utk ku ...ak mahukan perubahan .. tapi ak tak kuat maner pun lemah dikala masih ada kekuatan dalam diriku.. YA TUHAN berikanlah ak kekuatan ^_^"

kemungkinan ..^_^"

Sunday, December 19, 2010

Hari nie ak nak stop sekejap tentang planetx2. Mesty tepu kan pale korg ..yela mane taknyer asyik sumbt tntng info-info berkaitan ngn planet ^_^ .. now ak nak stop dulu bagi menghilangkan tepu dikepala anda semua ^_^..

sudah genap sebulan ak memakai " kasut " yang bersimen .. sok laa penentu sma ada ak kene still teruskan ngn pemakaian "kasut " simen ak ataupun tidak ..harapx2 tak pakai laa ..namun melihat pada struktur kaki ku ..rasenyer kene kot ..tapi ak memg berharap agar tidak kene memakai semula kerana perkhawinan kakak ak yang sulong hampir tiba tak lama lagi ..selain itu gak musim " persekolahan " pun dah smpai di permulaan nyer .. i2 laa ak bERharap dan berdoa kpda ALLAH agr perkhabaran dari doktor esok mengembirakan ak ..^_^ berharap sesegt

kerisauan terhadap " kasut" bersimen sudah hampir reda namun dtg lak kerisauan terhadap ibu jari ku akibat kemalangan yang menjadi kenangan hitam buat ku .. kerisauan timbul apabila jahitan di ibu jari mula menimbulkan keraguan pada ku n ibu ku .. melihat pada kesan itu ak terpikir kemungkinan besar ak kene berehat sepenuhnyer tahun depan ..

kemungkinan besar ibu kaki ku jadi bgini kerana keaktifan ak bermain dan juga hampir sebulan ak memakai " kasut " yang bersimen itu ..dan sok akan ak menanyakan dan menimbulkan persoalan di kepala manusia yang bergelar doktor ..

YA ALLAH jika nie adalah perbuatan jahat ku sewaktu diri ku yang jahil ..ak redha dengn ketentuan MU.. dan jika ini yang terbek utk ku ak berserah pada MU YA ALLAH (^_^)

tibex2 terasa terharu lak ...hukhukhuk ^_^

Thursday, December 16, 2010

assalamualaikum .. ari nie ak rase terharu kerana mempunyai kawan yang mengingati diri ku nie ..hahhaah ..anywhere thanks to akmal poland @ poland sb bagi award kat ak .. thanks laa beb


hahahaha... ckap bagi award tapi ape kes nie kene jawab soalan ..baru nak terharu sikit ^_^

1) Apa yang anda rasa, bila mempunyai ramai follower?

alhamdulilah ag ramai ag bagus ..sb t tak yah ak nak famous kan diri kat tv 3 or astro ker =P

2) Pendapat tentang Award di atas

baru skunk ko( poland ) nak ckap terima kasih kat ak ...hukhukhuk =(

3) apakah yang anda buat untuk mempunyai ramai follower?

hahahaha mempromote kan diri kan tb 3 or tv 1 pun boleh gak
kahaakhahakaha

4) Sila upload gambar award follower kamu

sudahx2 ...harap sesape yang mahu menjengah blog itu ..jengah laa ..ape ak kesah =p

5) Taggedkan award ni kepada 5 orang

allloww poland awt sikit ..member ak ramai doe tambah lak peminatx2 ak ag =p

1) anum
2) ada
3) nik
4) akma
5) aima

k laa sesape yang kene tag 2 silax2 laa menjawab nyer yek ..yang tidak muncul name nyer harap bersabar jagn nagesx2 tau .. heheheh

planet neptune..planet yang sgt sejuk ^_^

Monday, December 13, 2010

Pada hari ini saya akan menceritakan pulak pasal planet neptune.seblum nie planet marikh dan zuhal skunk lak planet Neptune ^_^..marilah kita explore planet Neptune ini bersama-sama

sistem suria ^_^

Untuk pengetahuan korg smua planet Neptun merupakan salah sebuah dari sembilan planet dalam sistem suria. Ianya bewarna biru gelap dan planet ini 4% lebih kecil dari planet Uranus. Atmosfera planet ini kaya dengan gas hidrogen dan gas helium dan berawan. Atmosferanya juga mengandungi 3% gas metana. Metana ini lah yang menyebabkan Neptun bewarna biru. Ini kerana gas metana menyerap semua cahaya merah. Selain dari itu, planet ini juga lebih sejuk dari planet Uranus. Suhu-suhunya telah menghalang pembentukkan molekul yang mewarnakan awan-awan.

Gambar Neptun yang telah diambil dalam tahun 1989 oleh kapal-angkasa Voyager 2 dari jarak kejauhan beberapa juta km. Dapat kelihatan di sini awan putih pada altitud tinggi dan juga tompok hitam yang dijangka terdiri daripada ribut taufan. Kredit : JPL/NASA

Neptun mempunyai sekurang-kurangnya 13 satelit-satelit. Satu daripada mereka yang didapati amat menarik dipanggil Triton. Satelit ini mempunyai garis-pusat 2700 km dikelilingi oleh satu atmosfera nipis yang terdiri daripada nitrogen. Dalam tahun 1989 kapal angkasa Voyager 2 telah mengukuri bahawa suhu satelit ini adalah paling rendah sekali di Sistem Suria, iaitu -236 Celcius. Permukaan satelit ini penuh diliputi dengan ais nitrogen yang amat kompleks, bentuknya menyerupai pancutan yang mengeluarkan nitrogen sehingga mencapai tahap ketinggian 8 km.

lapisan-lapisan dalam neptun ^_^

Putaran Neptun juga pantas. Ini kerana planet ini kecil. Di planet neptun, terdapat gelang-gelang melingkarinya. Terdapat 2 gelang sempit. Dan terdapat juga bulan-bulan kecil yang dipanggil bulan pengembara. Bulan utama planet neptun adalah bulan Nereid dan bulan Triton. Ia mengelilingi neptun selama 5.877 hari dibumi untuk satu putaran.

Planet zuhal ..planet selepas marikh dalam bloq ak ^_^

Friday, December 10, 2010

Planet zuhal ..

Di system suria kita terdiri dari matahari dan objek selestial yang terikat kepadanya dengan graviti. Objekx2 yang dinyatakan ialah lapan planet dan 166 bulan mereka yang diketahui, empat planet kerdil dan berbillion dari anggota kecil, termasuk astreiod, objek berais jalur kuiper , komet, meteriod, dan debu Antaraplanetari.

Sebelum ini dalam bloq aku ,ak ada menceritakan tentang planet marikh ..dan skunk ak nak kongsi lak tentang planet zuhal …planet zuhal nie bukan lah planet impian ak tapi dah alangx2 cerita pasal planet tak salah ak menceritakan tentang planet zuhal

Planet Zuhal merupakan planet yang keenam dari matahari dan planet kedua terbesar di dalam sistem suria, selepas musytari. Zuhal, bersama-sama, dengan musytari uranus dan neptun, diklasifikasikan sebagai sebuah planet gergasi bergas .


planet zuhal

Untuk pengetahuan korgx2 Melalui pengkajian, Zuhal terbentuk dari kawasan luar nebula suria. ia diperbuat dari ais. Ia juga mempunyai graviti yang kuat kerana jisimnya besar. Terasnya mengandungi batu-batu, mantelnya mempunyai cecair logam hidrogen dan keraknya mempunyai cecair hidrogen. Separuh dari bulan-bulan di Zuhal terbentuk bersama-sama pembentukkan Zuhal dan setengah lagi dari asteroid. Permukaan bulan nya berkawah(purba). Dikatakan, bulan Titan mungkin berasal dari satu planetesimal besar yang terperangkap dalam orbit Zuhal.

Bulanx2 di planet zuhal

Nie lak berkenaan dengan gelang planet zuhal Zuhal mempunyai beribu juta gelang dari yang bersaiz debu sehingga ke saiz rumah. Semuanya berada dipusat khatulistiwa.

Gelang-gelang nya terbahagi kepada banyak lapisan dan dan dibahagikan dengan pembahagi 'Cassini'. Gelang-gelang nya dibuat dari lapisan 'Ringlets'. Sesetengahnya sempit dan sesetengahnya lebar. Jika dilihat dari bumi, kita hanya dapat melihat 3 gelang utama. Terdapat 20 bulan didalam gelang nya. Bulan-bulan nya diperbuat dari ais dan batu. Bulan yang terbesar di planet Zuhal dipanggil Titan. Ianya lebih besar dari planet Utarid dan sangat sejuk. Suhunya mencapai -179 darjah selsius.


lingkaran gelang planet zuhal

gmbar yang di tangkap oleh satelit Voyager 1

soalan yang di tag oleh puteri Anum @Nur anum


1. Apa benda paling penting dalam hidup korang?


smuanyer penting kerna itu smua pemberian dari ALLAH s.w.t

2. Benda terakhir yang korang beli guna duit korang ?


buku travelog haji

3. Dimanakah tempat korang akan langsungkan perkahwinan korang dan apakah temanya nanti?


kat ipoh laa ..ntah laa kene tanyer sebelah pihak ag satu


4. Adakah korang sedang bercinta sekarang?

tidak sama sekali ^_^

5. Berapa lama korang akan mencintai kekasih korang?


hurmmmm.......

6. Di manakah korang selalu jumpa kekasih korang?


SENSITIP QUESTION ....=P

7. Novel/buku/majalah terakhir dibeli?


TRAVELOG HAJI


8. Apakah nama penuh korang?


Muhamad Arif Safwan bin Samsudin


9. Antara mak dan ayah, mana korang lebih mesra?


balance ja,,tapi ngn ibu kot,sbb suka share rahsia..hehe

10. Namakan orang yang betul2 korang nak jumpa dalam hidup korang?


NAMA ???tk igt laa upe igt laa


11. Adakah korang basuh baju korang sendiri?


yup tapi totaly pakai mesin basuh ^_^


12. Dimanakah tempat yang betul2 korang nak pergi?


Baitullah..kiblat umat Islam..inshaALLAH..


13. Pilih salah satu, peluk atau cium?

duax2 tak mau =p


14. Beritahu 3 benda tentang orang yang beri tag?


= die perempuan

= satu maktab

= org malaysia


15. 5 benda yang paling disayangi dalam hidup anda?


1-Quran
2-Handfone
3-spekmata
4-laptop
5-buku-buku


16. Lagu yang paling anda suka dan selalu dengar?

Lagu Zivilia Band ..Aishiteru (Aku Cinta Kamu)


17. Bila tarikh lahir dan kat mana korang sambut tahun lepas?

11.6 ..kat umah with family

18. 5 rakan Blogger yang korang nak tag a.k.a suspek2 yang perlu di cari...

= ain syairah

= nurul syuhada

= nurakmalyna

= nadia faudzi

= abdul razzuhair

impian waktu ak kecil edisi ke 2 (planet marikh )^_^

Wednesday, December 8, 2010

sambungan edisi yg pertama ...

Impian ??? ..aper itu impian ...persoalan nie telah pun ak keutarakan dalam edisi yang 1 . Ak mahukan maksud sebnar ape 2 impian, seperti edisi yang pertama, edisi kedua kali ini ak mahu menceritakan tntang impian ak untuk menakluk marikh ... hahahah nie lah impian ak waktu kecik ...ala bese laa mse kecikx2 kita mcm bende nak gapai dan gengam ...walaupun pada zahirnya amat susah sekali untuk dilaksanakan namun biasa laa name pun impian …Anywhere berbalik pda citer yg akn ak ceritakan iaitu impian ak menakluk planet marikh…kenapa n mengapa ak mahu ?? hahahah..ini kisah dimana terdapat khabar di marikh mempunyai hidupan seperti dibumi dan ak berazam mahu menjadi manusia pertama ..tapi pahamx2 jela kan itu hanyalah impian ak tapi ini bukan anganx2 mad zin ..eh silapx2 mad jenin .. tapi pape pun ak nak gak la kongsi info serba sedikit tentang planet marikh

planet marikh

Planet Marikh merupakan planet ke-4 dari sistem suria dalam sistem matahari dan Planet ini juga merupakan salah sebuah planet dari 8 planet dalam sistem suria di angkasa . Planet itu dinamakan sempena nama Tuhan Peperangan Tamadun Rom (Tuhan Peperangan Tamadun Yunani sedarjatnya: Ares) kerana warna kemerahannya di langit pada waktu malam. Untuk pengetahuan kamu smua planet ini mempunyai 2 bulan berbeza dengan bumi yang ada satu bulan.

nie Planet marikh bukan bulan

Bulan dimarikh ada nama taau .satu Phobos dan satu lagi Deimos.Setiap satu bulan tersebut menyerupai astreiod Marikh mempunyai tempat penting dalam imaginasi manusia disebabkan dipercayai ada makhluk hidup di Marikh yang dinamakan sebagai Martiani dinamakan dalam bahasa inggeris . Ini disebabkan perjumpaan "terusan Marikh" oleh Percival Lowell. Beliau menyatakan ia merupakan struktur buatan oleh penduduk planet Marikh dan perubahan kegelapan/kecerahan yang telah menyebabkan beliau percaya ada pertumbuhan vegetatif di Marikh. Di situ berpuncanya cereka tentang makhluk planet Marikh. Sekarang, pemerhatian Percival Lowell telah dikatakan tersesat dan dilabelkan sebagai paritan lama akibat pergerakan air pada zaman dahulu-kala.

Itu lah info serba sedikit tentang planet marikh …InsyaALLAH planet yang lain akan menyusul ^_^ nantix2 kan laa

impian waktu ak kecil ^_^

Tuesday, December 7, 2010

Impian .. ape itu impian ???.. mase kecikx2 dulu ak banyak impian ...mahu jadi nie ,mahu jadi yang itu ...mcmx2 ag laa.. kiranya banyak kot time 2...mulax2 anggota polis ,pas 2 anggota bomba ,pas 2 Doktor laa mcm x2 ag laa ...namun berbanyak impian ak ..satu jer laa yang paling ak suka iaitu astronomi ...waktu kecikx2 ak suka sgt tgk bintang ,bulan dan mcm x2 ag laa yang ade kaitan ..bagi ak memandang ke atas membuat ak tenang dari segala masalah ..bila melihat bintang di angkasa ak membayangkan seperti ak yang berkelipx2 diangkasa ..dapat melihat bumi dari angkasa memg begitu mengujakan.

mase darjah 4 ak mula mendalami bintangx2 nie di kelas kerana mata pelajaran sains ade kaitan dengan bintangx2 smua 2 ..ade bintang buruj ,ada bintang scorpio ,belatik dan mcm -macm lagi..time gak ak belajar tentng bumi dan planetx2 lain ..pluto ,marikh,zuhal,neptune,utarid dan lain -lain lagi ..namun smua nie hanya lah impian sahaja ..namun ak masih teruskan impian ak nie dengan memilih kos yang membolehkan ak mengkaji tentang bumi dan seangkatannya ...


Planet Bumi /earth planet

satelit

lubang hitam

buruj


Lirik Lagu Zivilia Band – Aishiteru (Aku Cinta Kamu)

Lirik Lagu Zivilia Band
Aishiteru (Aku Cinta Kamu)

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu

Sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang kuberpikir cari penggantimu
Saat kau jauh disana

[*]
Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku

[**]
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru

Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan

Saat kau jauh disana rasa cemburu
Merasuk kedalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan

Back to [*][**]

Satu sendiri pikiran melayang terbang
Perasaan resah gelisah
Jalani kenyataan hidup tanpa gairah
O…wu..wo..o..

Lupakan segala obsesi dan ambisimu
Akhiri semuanya cukup sampai disini
Dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
Kumohon kau kembali

Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo

Back to [*][**]

Wo wo wo..
Wo wo wo..a a ai aishiteru

Bila kita sayang org tue^_^

Friday, December 3, 2010

Biler kiter syg org tu,
Kita tnggu dia lame pn x per,
Tp biler dia tnggu kiter???dia mrh2...
Ati kate ala,adatlah ada yang mnunggu & d’tnggu...

Biler kiter syg org tu,
Kiter x tdo pn x pe lyn dia yg ngah bsn,
Tp biler kite bosan,ada dia lyn kiter???
Ati kate,x pe dia busy kott!!!

Biler kiter syg org tu,
Kita gdh ngan dia,kita dim jea...
Tp dia heboh 1 dunia...
Ati kate x pe,dia tension tue...

Biler kiter syg org tue...
Kita kol nak ckp ngan dia...
Tp dia bg phone kat org len atau matikan...
Biler jd cm2,x pe...
Ati kata,x pe...lyn je,kwn dia,kwn kiter gak...

Biler kiter syg org tu...
Kita b’cerita dgn dia,citer ngan
tunggul lg baik...

Tp biler dia bercerita ngan kita???
Kita dgr,sepatah2 kite kena ingt...
klu x ingat kita yang kena marah
Ati kata x pe syg katakn…

Biler kiter syg org tu,
Kita & dia lpr...
Tp kiter bg sume roti kita kat dia...
Ati kata,ala jaga lh ati dia,sian dia…

Biler kiter syg org tue,
Kiter sanggup bg dia rest biler dia letih,
Tp biler kita letih,dia srh jugak kiter lyn dia bila dia bsn...
Adil ker???Ati kata,ala bukan selalu pun...

Biler kiter syg org tue,
Kita jadi cam org giler dngr dia sakit,
Tp biler kita sakit,
Dia siap kuar ngan kwn2 dia meraikan hari kesakitan kita,
Ati kata,ala x pe,x kn dia nak berkepit ngan kita 24 jam...

Biler kiter syg org tu,
Kita x pnh pntingkan diri sndri,
Tp dia hpokrit thp gaban..
Ati kata x per,dia mmg cm2 kene lah trima...

Biler kiter syg org tue,
Kiter syg nk tngglkn dia slama2nya,
Tp dia x tahu kiter b’dpn dgn maut,
Wlpn kiter skt,dia kata kat kiter,sakit bese2 jer,jgn nk mngrt...
Ati kata,cmnelah dia biler kiter x de,msti dia hepi...

Biler kiter syg org tu,
Kiter x snggp tngk dia derita,
Tp dia x prnh hargai diri kiter,
Ati kata, tau x btapa kita syg kan dia????

Biler kiter syg org tue,
Kiter snggup tngglkn dia selama2nya untk dia bhgia...
Tp adakah dia tahu pngrbnn kiter??
Ati kata,x pe,janji dia bhgia...

Dan...
Biler kiter dh tngglkn dia selama2nya...
Dia dtg ziarah pusara kiter...
Dia kata Dia mintak maaf sebab pernah mngata kiter...
Dia mintak maaf sebab pernah bwt kiter tnggu dia...
Dia mintak maaf sebab pernah pksa kita lyn dia time bsn...
Dia mintak maaf sebab pernah heboh 1 dnia slh kiter...
Dia mintak maaf sebab pernah x hiraukn kol kiter...
Dia mintak maaf sebab pernah x dgr luahan ati kiter...
Dia mintak maaf sebab pernah bwt kiter klprn sbb dia...
Dia mintak maaf sebab pernah gnggu waktu rht kiter...
Dia mintak maaf sebab x pernah hiraukan skt kiter...
Dia mintak maaf sebab pernah pntingkn diri dia sndri...
Dia mintak maaf sebab x pernah tngk p’deritaan kiter...

NAMUN SEMUANYA TELAH T`LAMBAT....HARGAILAH ORNG2 YG KITA SAYANG...^_^